Eelarve ja majandusaasta aruanded

Haapsalu linna eelarve

Eelarve on eelarveaasta põhitegevuse tulude, põhitegevuse kulude, investeerimistegevuse, finantseerimistegevuse ja likviidsete varade muutuse plaan koos täiendavate nõuete, volituste ja informatsiooniga, mis on aluseks kohaliku omavalitsuse üksuse vastava aasta tegevuste finantseerimisele.

Kohaliku omavalitsuste sissetulekud tulevad maksudest, toetustest, teenuste müügist ja muudest tuludest. Riigieelarvest eraldatud riiklike maksutulude (tulumaks ja maamaks) ning tasandus- ja toetusfondi ühtne eesmärk on tagada kohalikele omavalitsustele piisavad vahendid kohalike elu küsimuste üle iseseisvalt seaduste alusel otsustamiseks.

Üle poole kohalike omavalitsuste kogusissetulekutest moodustab nende elanike makstud füüsilise isiku tulumaks (osa sellest laekub riigile). Maamaks laekub kogu ulatuses kohalikesse eelarvetesse. Riiklike maksude kõrval võib omavalitsus kehtestada oma territooriumil ka kohalikke makse (nt reklaamimaks, parkimistasu), aga nende osakaal kohalikus eelarves on väike.

Tasandusfond on mõeldud linna eelarveliste võimaluste ühtlustamiseks.

Toetusfond koosneb valdkondlikest toetusliikidest, võimaldades katta õpetajate tööjõukulusid, tagada koolilõunat, maksta toimetulekutoetusi ja  hooldada kohalikke teid.

Lisaks on kohalikel omavalitsustel võimalus taotleda projektipõhiselt toetust mitmest meetmest.

Eelarve

Varasemad eelarved

2024. aasta ja varasemad eelarved on kättesaadavad Veebiarhiivis

Eelarve täitmine

2025. aasta eelarve täitmine

Varasemad eelarve täitmised

Eelarve strateegia 2025-2027

Eelarvestrateegia 2023–2026 koostamise aluseks on kohaliku omavalitsusüksuse finantsjuhtimise seadus (KOFS), Haapsalu linna finantsjuhtimise kord ja Haapsalu linna arengukava 2023–2026. Eelarvestrateegia on arengukavaga seotud iseseisev dokument. Eelarvestrateegia koostatakse koos arengukavaga arengukavas sätestatud eesmärkide saavutamiseks, et planeerida kavandatavate tegevuste finantseerimist. Eelarvestrateegia koostamisel ja menetlemisel lähtutakse kohaliku omavalitsuse korralduse seadusest ning kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse §- dest 20 ja 30.

Linna eelarvestrateegia peaeesmärk on tagada stabiilne ja jätkusuutlik eelarvepoliitika, mis võimaldab ellu viia Haapsalu linna arengukavas toodud valdkondade eesmärgid. Arengukava ja eelarvestrateegia on aluseks Haapsalu linna eelarve koostamisel, kohustuste võtmisel ja investeeringuprojektide kavandamisel.

Eelarvestrateegia on koostatud nelja eelseisva eelarveaasta kohta ja võrdluseks on toodud selle aasta eelarve prognoositav täitmine. Eelarvestrateegiat uuendatakse igal aastal.

Eelarvestrateegia on koostatud tekkepõhiselt ja selles esitatakse:

  • Eesti makromajanduse ülevaade ja prognoos
  • Põhitegevuse tulude ja põhitegevuse kulude prognoos
  • Investeerimistegevuse prognoos
  • Finantseerimistegevuse prognoos
  • Ülevaade sõltuvatest üksustest 

KOFS kohaselt peab kohalik omavalitsus tagama positiivse põhitegevuse tulemi ning hoidma netovõlakoormuse lubatud 60% piirmäära raames nii endal kui ka koos endast sõltuvate üksustega. Seoses koroonast põhjustatud eriolukorraga, suurendati ajutiselt maksimaalselt lubatud netovõlakoormust 2020-2024 aastal 80%-ni põhitegevuse tuludest, 2025 aastal 75%-ni ja 2026 aastal 70%-ni põhitegevuse tuludest